Jak Skautská energie zvládla
energetickou krizi

13. května 2024

Energetickou krizi si nepřál nikdo, ale poprat se s ní musel každý. V letech 2021–2023 jsme si prošli velmi náročným obdobím. Kromě dopadů samotné krize jsme se museli vypořádat s nedodržením závazků ze strany dodavatele Kolibřík Energie, který ze dne na den odpojil od dodávek desítky tisíc našich zákazníků.

Několik soudů už rozhodlo o dodavatelově odpovědnosti, ten však dnes odmítá uhradit škody všem zákazníkům, které poškodil porušením smluv. Ve veřejném prostoru se o našem vztahu s Kolibřík Energie objevilo mnoho nepravdivých informací. Proto vám přinášíme popis událostí tak, jak se staly.

Šetříme na plné obrátky

Začátkem roku 2020 u nás vrcholily přípravy na soutěž dodavatelů. Měli jsme obrovskou radost, že Skautská energie i po šesti letech přináší úspory desítkám tisíc lidí a pomáhá skautské organizaci získat důležité prostředky na svůj chod a rozvoj.

Vítězným dodavatelem energií na příští dva roky se na jaře 2020 stal dodavatel Kolibřík Energie. Spravoval sice jen pár tisíc odběrných míst, stála za ním ale silná mateřská společnost ARMEX ENERGY, která je součástí skupiny ARMEX s miliardovými obraty. V té době jsme navíc spolupracovali se společností Občanům s.r.o., řízenou stejnými lidmi. Pomáhala nám s administrativou a zajišťovala zákaznický servis a provoz call centra.

U jednacího stolu: pouze férová řešení

V roce 2021 začal svět po měsících v izolaci pomalu hospodářsky ožívat, souhra globálních problémů však do Evropy místo dostatku energií přivála nejistotu a zdražování. Na přelomu srpna a září 2021 už ceny elektřiny a plynu rostly v řádu desítek eur za MWh za měsíc.

Nastupující energetickou krizi začal reflektovat i náš dodavatel, který se zmínil o možném zvýšení cen dodávek pro nově příchozí zákazníky Skautské energie. O závazky vůči stávajícím zákazníkům jsme ale neměli strach, jelikož nás dodavatel přes léto opakovaně ujišťoval, že jim dostojí. Velmi nás tedy šokovalo, když nám na schůzce 24. září zástupci Kolibřík Energie přednesli požadavek, abychom své zákazníky okamžitě převedli na spotový tarif, jinak jim utne dodávky energií.

Jenže spotový tarif je z podstaty opakem fixní smlouvy, kterou s dodavatelem měli všichni naši zákazníci podepsanou. Prakticky veškeré dopady krize by tak přešly na zákazníka, což bylo nepřípustné. Odmítli jsme rovněž proto, že jsme za zákazníky jednali na základě plných mocí a kývnutím na změnu závazku bychom jim vzali možnost s tím nesouhlasit. Vzniklé škody by po dodavateli pak ani nemohli vymáhat soudní cestou.

Do poloviny října jsme s dodavatelem ve snaze nalézt řešení průběžně komunikovali. Kromě spotového tarifu přišel i s dalšími návrhy, v žádném však nezohledňoval, že část energií pro více než 30 000 zákazníků Skautské energie nakoupil ještě před krizí. Svým postupem přehlížel existující závazek ke 30 000 zákazníkům Skautské energie a nabízel jim ceny v zásadě odpovídající nově příchozím odběratelům.

Kromě dodavatelova jednání nás znepokojila i jeho nákupní strategie. Z prezentací na schůzkách totiž vyšlo najevo, že nejen Kolibřík Energie, ale i ARMEX ENERGY měli
s každým dalším měsícem nakoupeno čím dál menší procento předpokládané spotřeby.
To nás jen utvrdilo v tom, že návrhy jsou nepřijatelné. Dodavatel by za pár měsíců opět vyzval ke zdražení a jeho závazek k zákazníkům by pomalu, ale jistě pozbyl smyslu.

Milion lidí přes noc v nejistotě

13. října 2021 trhem otřásl krach Bohemia Energy. Téměř milion zákazníků se ze dne na den ocitlo u dodavatele poslední instance. Jen o pár dnů později stejný scénář sehrál Kolibřík Energie. Ukončil veškerá jednání s námi, ohlásil Operátorovi trhu, že ukončuje dodávky a poslal tak všechny zákazníky Skautské energie do režimu DPI.

Podle našeho názoru hrál v motivacích Kolibřík Energie roli zájem výhodně zpeněžit energie nakoupené pro naše zákazníky za předkrizové ceny více, než snaha dostát svým závazkům. 

Dodavatel porušením uzavřených smluv nám a zákazníkům způsobil ohromné finanční i nemateriální škody. Byli jsme připraveni se bránit, nejprve jsme se ale museli postarat o zákazníky, kteří přešli do režimu DPI.

Pomáháme, jak nejlépe dovedeme

Na energetickém trhu zavládl chaos. Ceny v DPI byly několikanásobně vyšší než smluvní ceny u Kolibřík Energie. Ulice zaplnily nekonečné fronty před pobočkami dodavatelů, kteří však už koncem roku 2021 odmítali větší skupiny zákazníků. V tak nestabilním prostředí zkrátka nedokázali řídit riziko a nabízet fixní produkty.

Skautskému týmu se i ve složité době podařilo přijít s co nejlepším řešením:

  • Vytvořili jsme skautské callcentrum, které nahradilo dřívější služby společnosti Občanům s.r.o.
  • Zajistili jsme roční řešení u dodavatelů MND, Pražská plynárenská a Bidli. Všichni zájemci si mohli vše sjednat pohodlně on-line.
  • Po roce jsme prodloužili řešení u MND a Bidli a další sjednali u dodavatele Centropol Energy. Všem zájemcům jsme opět pomohli vše provést on-line.

Jsme vděční 18 000 zákazníkům, kteří v nás tehdy znovu vložili důvěru.

Jablko nepadá daleko od stromu

Na jaře 2022 jsme ve spolupráci s odborníkem na hromadné právní spory LitFin spustili projekt Smlouva je závazek. Přidat se mohl každý, koho svým jednáním poškodil dodavatel Kolibřík Energie. LitFin poškozeným zajišťuje bezplatné právní zastoupení při snaze o náhradu škod.

Společně jsme dosáhli toho, že okresní soud v Děčíně dodavateli za porušení smluv (zatím nepravomocně) nakázal zaplatit pokutu téměř 100 milionů Kč. Soudy v současnosti dále probíhají a my jsme připraveni za odškodnění našich zákazníků bojoval dál.

Za úspěch považujeme i obecný boj proti nekalým praktikám energetických společností. Za stejné postupy, se kterým v září 2021 přicházel Kolibřík Energie, udělil ERÚ začátkem roku 2024 rekordní pokutu ve výši 4,746 milionu Kč jeho mateřské společnosti ARMEX ENERGY. Ten se své zákazníky snažil převádět na spotové produkty v momentě, kdy pro něj fixní závazky přestaly být výhodné. Toto považujeme za zcela neetické chování.

Skautská energie je v roce 2024 plná novinek

Přestože spory s bývalým dodavatelem pokračují, my jdeme dál. Ceny energií se po třech letech nejistoty vrátily téměř na předkrizovou úroveň, dodavatelé se znovu otevírají zákazníkům a my věříme, že je správná chvíle na to se vrátit k soutěžím dodavatelů. Za pravdu nám dávají i naši zákazníci, podle nedávného průzkumu si návrat k soutěžím přeje 98 % z nich.

Nový model soutěže ladíme už od léta 2023. Zde jsou nejzásadnější změny:

  • Do soutěže zveme pouze tři spolehlivé dodavatele - Centropol Energy, Yello a Pražskou plynárenskou. Všichni tři splňují naše požadavky - zvládnou odbavit desítky tisíc odběrných míst a v krizi dodrželi své závazky.
  • Soutěž je nezávazná. Už nepotřebujeme plnou moc, rozhodnutí podepsat smlouvu s vítězným dodavatelem necháme máte ve svých rukou.
  • Cenová nabídka vítězného dodavatele bude platit pouze pro přihlášené.
  • Spustili jsme zákaznický portál, ve kterém zákazníci přidávají a spravují svá odběrná místa, přihlašují se do soutěží nebo objednávají produkty našich dodavatelů.

Pevně věříme, že letos opět naplníme princip Skautské energie - pomoci co nejvíce lidem ušetřit za energie. Přihlášky do nejbližší soutěže dodavatelů přijímáme do 31. července.

Zajímá vás víc? O letošní soutěži si přečtěte na stránce Naše nabídka.

Za tým Skautské energie
Tomáš Slavík, ředitel

Mohlo by vás ještě zajímat

Zákazníci aukce Skautské energie dostávají nový odkaz na podpis smlouvy s Yello – platí do poloviny října

Zákazníci aukce Skautské energie dostávají nový odkaz na podpis smlouvy s Yello – platí do poloviny října

Všem zákazníkům, kteří se zapojili do letošní letní aukce na dodávky elektřiny a dosud nestihli podepsat svou smlouvu s vítězným dodavatelem Yello, přinášíme důležitou zprávu. Yello právě vygenerovalo nový odkaz, který vám umožní smlouvu jednoduše podepsat on-line.

Získali jsme další výhodný plyn z aukce i pro nové zájemce!

Získali jsme další výhodný plyn z aukce i pro nové zájemce!

Další super zpráva. Po vítězné elektřině se nám podařilo se nám zajistit i vítězný aukční produkt s dodavatelem Yello v omezeném množství i pro další zájemce, kteří se do aukce nestihli nebo nemohli zapojit. Jde o výhodnou nabídku s dvouletou pevnou cenou.

Retenční nabídky dodavatelů, od kterých odcházíte. Jak na ně reagovat?

Retenční nabídky dodavatelů, od kterých odcházíte. Jak na ně reagovat?

Vybrali jsme vám v aukci nebo přímo nového dodavatele s výhodnou cenovou nabídkou, podepsali jste s ním smlouvu a poté vás oslovil e-mailem nebo telefonicky váš stávající dodavatel? To je očekávatelný standardní proces, který se nazývá "retenční". Stávající dodavatel se pokouší svého zákazníka udržet a zvrátit tak zahájený proces změny dodavatele.